-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35473 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا زمان و مكان مرگ بر كسي معلوم است؟
هيچ كس نمي داند در چه سرزميني و با كدام زمينه و اعتقاد مي ميرد. از اين رو سفارش اكيد بر آن است كه هميشه در حال اسلام و ايمان باشيد تا با سلامت دين بميريد: «فلا تموتنّ إلاّ وأنتم مسلمون» بقره/132 إبراهيم و يعقوب به فرزندان خود دربارة تسليم بودن در برابر فرمان‎هاي خداوند سفارش كردند: اي فرزندان ما خدا شما را به آيين پاك برگزيد. پيوسته از آن پيروي كنيد و تا گاه جان سپردن جز تسليم رضاي خدا نباشيد.

حكمت خداي سبحان ايجاب نمي كند بشر از سرنوشت و زمان و مكان درگذشت خويش اطلاع يابد؛ زيرا به سود دنيا و آخرت او نيست. خداوند دربارة مسائلي چند از اين قبيل فرموده است: «إنّ الله عِنده عِلمُ السّاعة وينزّل الغيث ويعلم ما في الأرحام وما تدري نفس ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأيّ أرضٍ تموت إنّ الله عليمٌ خبيرٌ» لقمان/34؛ [دانش قيامت نزد خداست و اوست كه باران را نازل مي كند و اوست كه از فرزنداني كه در رحم مادرانند آگاه است و هيچ كس نمي داند فردا چه مي كند و هيچ كس نمي داند در چه سرزميني مي ميرد. تنها خداوند از آنها آگاه است.]

بر اساس برخي روايات تفصيل امور ياد شده را بالاصالة وبالذات كسي جز خداوند عليم نمي داند، ولي منافات ندارد كه برخي از آنها يا اجمال آنها را ديگران به ويژه خازنان علم الهي، همچون پيامبر و ائمه طاهرين(ع) كه عيْبة بدون عَيْب و ريب علم الهي هستند نيز بدانند: «وروي عن ائمة الهدي(ع) أنّ هذه الأشياء الخمسة لا يعلمها علي التفصيل والتحقيق غيره تعالي» (نور الثقلين 4/220)؛ چنان كه حق تعالي مي فرمايد: كسي را از علم غيب آگاه نمي كند، جز كسي را كه خداوند خشنود باشد كه بداند: «فلا يُظْهِر علي غَيْبه أحداً إلاّ من ارتضي من رسول» جن/26. و مقصود از غيب در آية مزبور يا جنس و مطلق است يا خصوص جريان معاد كه سياق آيات ناظر به آن است. به هر تقدير، علم به قيامت داخل در مقصود خواهد بود.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.